neděle 8. prosince 2013

LETNÍ ZAHRADA

AUTOR: Paullina Simons
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Summer Garden
SÉRIE: Měděný jezdec
DÍL: 3/3
POČET STRAN: 632
RECENZE MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY Z PŘEDCHOZÍCH DÍLŮ!
RECENZE NA PŘEDCHOZÍ DÍLY: TADY A TADY

Paullina Simons se narodila v Leningradě, s rodinou však odcestovala do USA. Jejím největším úspěchem je jistě trilogie Měděný jezdec, napsala však ještě spoustu dalších knih, o kterých si můžete přečíst na jejích stránkách.

Taťána a Alexandr se konečně dostali pryč z Ruska, nyní žijí v Americe a nechtějí nic jiného, než žít poklidný život. Hledají vhodné místo, kde by se mohli na delší dobu usadit a zatímco cestují, snaží se uzdravit své duše, které toho za války tolik protrpěly.

Číst poslední díl příběhu o Taťáně a Alexandrovi bylo jako vědět, že mi zbývá posledních pár dnů života. Protože přesně tak jsem se cítila. Ten pocit, že po tomhle díle už nic nenásleduje, už nikdy si nepřečtu nic nového o Šurovi a Táničce, to je naprosto nesnesitelné.

Čtení knihy jsem nejdříve odkládala, protože mi bylo jasné, že jakmile začnu číst v době, kdy nemám čas, bude to jediné, na co budu myslet. Protože přesně tak jsem to měla i s předchozími díly. Nakonec jsem však knihu otevřela, hned od první stránky mě pohltila a já nemohla ven.

Taťána a Alexandr jsou postavy, které se k sobě až tak perfektně nehodí, ale přes všechno, co si prožili, prostě zůstávají spolu. Kdyby se autorka rozhodla je rozdělit (a že by se jí to celkem snadno povedlo), nejspíš by si tím čtenáře zrovna nezískala.
Začátek příběhu se nesl v trochu smutném duchu, protože i přesto, že jsou konečně spolu, oba jsou po válce jako vyměnění. A i když se snaží zařídit si spolu lepší život, jizvy nikdy nezmizí. Na několika prvních stránkách jsem měla obavy, že se ani jeden přes svou minulost nedostane, kniha by pak až do konce pokračovala v celkem melancholické náladě, kterou bych možná nesnesla.


Obě postavy se za tři knihy neuvěřitelně změnily, protože to, co si prožily, prostě nejde jen tak přejít. Taťána do půlky knihy pořád plakala, na jednu stranu jí chápu, na druhou stranu mě to pak začalo štvát. Jenže jak na ní můžu být naštvaná, když je to tak skvělá postava? Jen kvůli ní mám chuť si nechat narůst dlouhé vlasy, které si budu zaplétat do copu. Jen kvůli ní mám chuť vyrazit do Arizony, postavit si domek uprostřed horké pouště a žít tam na věky věků.

V příběhu se samozřejmě objevuje i syn Taťány a Alexandra – Anthony. Na začátku knihy, kdy je ještě malý a vytváří si vztah se svým otcem, mě strašně moc bavil a dokázala jsem mu odpustit, jak se neustále míchal mezi své rodiče. Najednou mu bylo čtrnáct, já ani nepostřehla jak. Pak najednou autorka přeskočila několik let, Anthonymu je dvacet dva a já v žádné části knihy nedostala šanci ho poznat, oblíbit si ho. Nakonec tam ale je pasáž, ve které mi přirostl k srdci, za což jsem moc ráda.


Kniha je rozčleněna na části, ve kterých se objevují "mezihry". Jsou to takové vsuvky, díky nimž se čtenář podívá do minulosti Taťány. Moc se mi to líbilo, já sama bych to však dala na konec knihy, protože v momentě, kdy se k mezihře dostanu, mě zajímá především přítomnost a budoucnost. Bylo ale moc hezké pozorovat, jaká byla Táňa, když byla ještě o kousíček mladší než v Měděném jezdci, také si tím připomeneme její rodinu, o kterou přišla. Velice zajímavý je například právě její vztah se sourozenci. Taťána je také velká čtenářka (toho jsem si všimla již v Měděném jezdci), což je pochopitelně další věc, kvůli které ji miluji.

Kritiku v téhle recenzi možná najdete, jsou to ale drobnosti, které mi v průběhu čtení tolik nevadily, snadno jsem je přehlédla. Paullina je naprosto skvělá autorka, její trilogie je úžasně napsaná, čtivá. Čtenář prožívá všechny emoce, myslí na knihu dokud jí nedočte. Alespoň tak jsem to měla já. Naprosto chápu, že třeba již první díl všem nesedl, vysvětlovat mi to můžete jak chcete, ale já to nejspíš nepochopím. Doufám, že tohle není poslední kniha od P. Simons, která v Česku vyšla!

2 komentáře:

  1. Já se na tuhle knížku tak těším :) Už abych ji měla doma!

    OdpovědětVymazat
  2. Já se těším až knížku budu mít doma a doufám, že to bude brzo! :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)