pátek 13. prosince 2013

O MYŠÍCH A LIDECH

AUTOR: John Steinbeck
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Of Mice and Men
POČET STRAN: 110

John Steinbeck je významný americký autor, který si však vyzkoušel řadu povolání. V roce 1962 získal Nobelovu ceny za literaturu. O myších a lidech se také několikrát dočkalo filmového zpracování.

Příběh vypráví o dvou mužích, kteří se v období krize snaží vydělat peníze tím, že pracují na různých farmách. Povahově jsou naprosto odlišní – ochranářský George se stará o Lennieho, který rozumu příliš nepobral. Oba však mají společný cíl, chtějí si totiž pořídit vlastní malé hospodářství, o které by se mohli společně starat.


Přiznávám se, že tuhle knihu jsem měla na seznamu pěkně dlouho, vždy mi ale pod ruku přišla jiná kniha, která se mi zdála zajímavější. Nejspíš bych čtení odkládala dál, kdybych jí teď nemusela rozebrat do školy. Lituji, že jsem si knihu nepřečetla již dřív, protože se mi moc líbila.

Děj je prostý – dva muži si snaží vydělat peníze na vlastní hospodářství, vše se odehrává v období krize. George je chytrý a má vše dopředu promyšlené, je to hodný člověk, který se stará o svého přítele Lennieho.
Lennie Small vlastně vůbec není malý, je to velký nemotorný muž, který není příliš chytrý, chová se jako malé dítě a má slabost pro zvířátka s hebkou srstí, kterou si moc rád hladí. Již od začátku se dá tušit, že jeho záliba nepřinese nic dobrého. Lennie si neuvědomuje svou sílu a proto vždy zvířátkům ublíží. Jeho koníček je skutečně zvláštní, mě to ale moc bavilo a mrzí mě, že se hlazení zvířátek v knize neobjevilo víckrát.

Nejvíce mě překvapilo to, jak je kniha krátká. Na pouhých sto stranách však autor dokázal vylíčit neuvěřitelně silný, ale přesto nekomplikovaný příběh, který se věnuje spoustě věcí. Ukazuje váhu přátelství a naděje, zároveň však vypovídá o samotě a například i rasismu. Některé postavy bohužel dostaly jen málo prostoru pro to, aby se ukázaly takové, jaké skutečně jsou. Je to škoda, protože já bych ráda poznala hlavní hrdiny víc.
Také by se mi líbilo, kdyby kniha nebyla na konci tak useknutá. Jistě jsem zhýčkaná z moderních knih, kde autoři uzavírají příběh skoro všech hlavních postav. Tady mi to trochu chybělo, ráda bych věděla, co by se dělo dál.

Knihu rozhodně doporučuji všem, já sama se stydím, že jsem ji přečetla až ve svých sedmnácti letech. Navíc u téhle knihy je argument o nedostatku času opravdu slabý, protože příběh budete mít přečtený za chvilku :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Těším se na váš komentář! :)