úterý 7. ledna 2014

HLEDÁNÍ ALJAŠKY

AUTOR: John Green
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Looking for Alaska
POČET STRAN: 256

O tom, že John Green skvěle píše, jsem se přesvědčila již při čtení jeho (asi) nejznámější knihy Hvězdy nám nepřály. Když jsem zahlédla, že už u nás vyšla další kniha, musela jsem jí ihned držet v ruce.

Miles Halter vede obyčejný život, nemá mnoho kamarádů a rád čte životopisy a poslední slova slavných lidí. Právě odjíždí na internátní školu, aby hledal velké Možná. Na nové škole je Miles vtažen do nového světa, kterého se mu ve „starém“ životě nedostávalo. Najde si nové kamarády a seznámí se s nepředvídatelnou Aljaškou Youngovou, do které se téměř ihned zamiluje. 


Hlavním hrdinou je šestnáctiletý kluk jménem Miles, na nové škole si však ihned vyslouží přezdívku Váleček. Není to proto, že by byl tlustý, právě naopak. Váleček sdílí pokoj s Plukovníkem a ti dva se téměř ihned spřátelí, co také dělat jiného, když spolu musí trávit noc co noc až do konce školního roku. Váleček není na podobné přátelství vůbec zvyklí, ale brzy se přizpůsobí Plukovníkovu tempu.

Druhou důležitou postavou je Aljaška Youngová, velice složitá osobnost, nepředvídatelná a sexy. Nevím, jak to mají ostatní, ale mě Aljaška k srdci nepřirostla. Jako postava se mi vůbec nelíbila, její chování na mě působilo příliš nuceně. Líbil se mi však její složitý vztah s rodinou, knihy, kterými měla zarovnaný celý pokoj a její zvláštní jméno (John často používá zajímavá jména, což je moc moc dobře!).
V příběhu byla spousta zajímavějších postav, jako třeba Plukovník a jeho kamarád Takumi, který si hraje na lišku. Podobně jako v Hvězdách mi přišlo, že ty nejlepší postavy jsou vedlejší, přitom by si zasloužily mnohem víc místa.
Strašně moc se mi líbí, jak každá postava umí něco naprosto zbytečného. Jako poslední slova nejrůznějších lidí nebo hlavní města všech států. To jsou totiž přesně ty věci, které dělají lidi zajímavé, i ve skutečném životě.


Příběh v knize je rozdělen na „předtím“ a „potom“.  Asi to má ve čtenáři vyvolávat touhu číst dál a dál, aby se dozvěděl, co že se tedy stane. Já to tak bohužel necítila. Popravdě mě to nijak nezajímalo, mnohem víc jsem si užívala Milesovo chování, začleňování do nové společnosti. To mě bavilo.
Miles/Váleček hledá velké Možná, jenže co to vlastně je? Tuhle myšlenku jsem tedy příliš nepochopila, kdo mi jí objasní, má u mě lízátko.
Chvílemi mi dokonce přišlo, že postavy nejsou ve škole, ale na táboře, nijak zvlášť mi to nevadilo. Já sama to mám do školy deset minut cesty, a tedy nedokážu si představit, že bych to s některými lidmi vydržela prakticky nonstop celý rok. 

Hledání Aljašky je milé čtení, skvělá oddechovka.  Mrzí mě, že se mi kniha nedostala do ruky, když mi bylo třináct. V té době by se mi nejspíš stala příručkou, podle které bych se snažila mluvit a chovat, pravděpodobně bych na příběh neustále myslela.
Těším se na další knihy!

5 komentářů:

  1. Na Aljašku se moc těším. Doufám, že se k ní dostanu co nejdříve. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já si naopak myslím, že ve třinácti bych tu knížku nevnímala tak, jak jsem ji vnímala teď. Aoe jsem ráda, že Ti přijde jako milé čtení a těšíš se na další Greenovy knihy, protože já toho autora naprosto zbožňuju :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych tu knihu vnímala víc – nejspíš bych se podle ní chovala a hodně by mě to ovlivnilo, protože mohla být vším, čím jsem v té době chtěla být (nepředvídatelná jako Aljaška, chytrá jako Plukovník, vtipná jako Takumi a četla bych ty nejlepší autory jako Váleček (který sice nečte jejich díla, ale whatever). Jenže teď už přece jenom nějaká jsem a to, co v příběhu hrdinové dělají, jde mimo mě, i když jsem si to možná dřív přála taky dělat (kouřit, školní vtípky, opíjet se někde venku, když vím, že mě může kdokoliv nachytat). Jen tak nějaká kniha už mě teď prostě neovlivní.
      Já mám Johna moc ráda jako osobu, hlavně kvůli jeho článkům na tumblr a videím na youtube, ale autor to rozhodně není špatný! :)

      Vymazat
  3. to znie zaujimavo... a paci sa mi tvoj styl recenzie, ze neprezradis prilis vela, ale dostatocne na to, aby si ostatnych (ne)presvedcila knizku si kupit

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)