AUTOR: Suzanne Collins
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Mockingjay
SÉRIE: Hunger Games
DÍL: 3
POČET STRAN: 342
RECENZE MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY Z PŘEDEŠLÝCH DÍLŮ (RECENZE TADY A TADY).

Síla vzdoru je poslední díl trilogie Hunger Games od Suzanne Collins. Tato dystopická série bude ještě chvilku žít díky připravovaným filmům. Poslední díl filmu bude pravděpodobně rozdělený na dvě části (čemuž já moc nerozumím, protože zrovna v posledním díle je nejméně akce) a měl by být až v roce 2015.

Na konci druhého dílu se podařilo Katniss dostat z arény do Třináctého kraje. Peetu se však vysvobodit nepodařilo a nyní je v zajetí Kapitolu, kde se ho snaží poštvat proti Katniss. Ta si mezitím zvyká na život  podzemí, jak je tomu v Třináctce zvykem, a musí se rozhodnout, zda se stane symbolem vzpoury celého Kraje.

Poslední díl mě před lety velice zklamal, nyní z něho mám jen malinko lepší pocit. Série je hezky uzavřená, ale vše mohlo být napsáno podstatně lépe. I tak jsem ale tuhle trilogii odložila vážně nerada a přála bych si další díly.

Katniss si musí zvyknout na život v novém kraji, což je oproti předešlým knihám nudná záležitost, mě se to ale líbilo. Jen bych si přála, aby se tahle linka netáhla polovinou knihy. Katniss nemá ve Třináctce skoro žádné slovo, přesto jí prezidentka požádala o to, aby se stala symbolem pro revoluci probíhající v krajích. Člověk by řekl, že postava jako Katniss se bude chtít probojovat do první linie, ona však skoro nic nedělá. Vlastně ráda oplakává Peetu, několikrát se dostane na povrch a sestřelí pár letadel. Jak už jsem v předešlých recenzích zmínila, Katniss je skvělá hlavní hrdinka, ona ovšem potřebuje akci, kde se může ukázat, a to, co předvedla v tomto díle, je podle mě velice slabé. Ale na jednu stranu je nutné si uvědomit, že byla ihned ve dvou arénách a viděla umírat své přátele.
Peeta je také jedno velké zklamání. Pobyt v Kapitolu ho změnil, ovlivnil mu myšlenky ke Katniss, což se mi tedy příliš nelíbilo, ale proč ne, do příběhu se to hodilo. Autorka mohla udělat výjimku a přidat kapitoly z jeho pohledu, čtenář by se tak lépe dostal k jeho myšlenkovým pochodům. Jeho vztah s Katniss je po změně hodně narušený. Vadilo mi, že se Katniss nesnažila o jeho obnovu, neustále si však stěžovala, jak jí chce Peeta zabít. Fňukání je v tomhle díle docela dost.

Když už se objeví akce, tak tím stylem, že Katniss většinou na deset hodin odpadne, takže čtenář se vše dozví až zpětně a bez detailů. Skvěle zahrané Suzanne, je mi jasné, že sis prostě nevěděla rady s tím, jak přesvědčivě dobýt Kapitol. Naopak co chválím je zabití ihned několika hlavních postav, které jsem si při čtení oblíbila. Mám ráda, když ve mně příběh vyvolá nějaké emoce, je to pak takové skutečnější. Také je to znamení, že je to dobrá kniha.

Závěr příběhu je uspěchaný, nevysvětlený. Chtěla bych dalších sto stran, kde by mohlo být všechno hezky vyjasněno – situace v Panemu, náprava vztahu Katniss a Peety, Hurikán. Epilog je v téhle knize kompletně k ničemu. Má přiblížit budoucnost Katniss, ale já bych více ocenila, kdyby se věnoval třeba právě všem krajům. Tomu, jak se vyrovnali se vzpourou a jak se jejich život změnil.

Sílu vzdoru považuji za nejslabší díl, je ale součástí výborného příběhu, který mě dokázal ovlivnit. Já se k této trilogii budu vracet moc ráda.
*Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.