sobota 15. února 2014

SPÁNEK

AUTOR: Haruki Murakami
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Nemuri / 眠り
POČET STRAN: 80

Haruki Murakami je pravděpodobně nejznámější spisovatel pocházející z Japonska. Důkazem oblíbenosti jsou například miliony prodaných výtisků a nejrůznější ceny, které již získal. Murakami má i českou stránku, kde si můžete v klidu prohlédnout knihy, které u nás prozatím vyšly.

Příběh třicetileté ženy v domácnosti, která popisuje svůj problém s nespavostí. Již několik dní nedokáže zavřít oči a ponořit se do říše snů, za doktorem však nejde, své rodině se nesvěří.


Hlavní hrdinka je na první pohled obyčejná žena, která je spokojená se svým životem do té chvíle, kdy může spát. Nespavost jí potkala už na univerzitě a ani teď se s tím nijak netrápí. Naopak to bere jako dar. Vždyť má dvakrát tolik času na různé věci, navíc je neustále plná energie a vypadá mnohem lépe.

Život této ženy by pro mě byl velice nudný. Každé ráno vstane, vypraví svého manžela a syna, pak jde nakupovat, k obědu uvaří nudle, které jí zaberou asi tak deset minut, odpoledne chodí na půl hodiny plavat. Popravdě se ani nedivím, že jí ta porucha spánku doběhla. Já sama mám totiž často pocit, že jakmile je můj život až příliš stereotypní, v noci se mi nedaří usnout.


Noční život hlavní hrdinky se může zdát podobně nudný jako den. Líbilo se mi, jak si našla zálibu v knihách, začetla se do Anny Kareniny. Tohle jediné mě na knize skutečně zaujalo, ráda bych místo spánku pročetla celé noci.

Ženě brzy začnou jednotlivé dny splývat, přemýšlí o světě a jeho smyslu. Z ničeho nic začne nadávat svému manželovi do idiotů jen kvůli jeho způsobu spaní, o vteřinu později stojí nad postelí svého syna a cítí, jak se na ní dere nenávist k němu, vše jen proto, že vypadá jako její manžel. To se mi vůbec nelíbilo, a i přes to, že to trvalo jen malinký okamžik, já se přes to nedokáži přenést.

Kniha má propracovaný námět, který je skutečně zajímavý, k ničemu však nesměřuje. Konec je nicneříkající, nedodělaný. Nedočkáte se vysvětlení a není dán prostor čtenáři, aby si vyvodil své závěry. Jelikož jde o jednu povídku vytrženou ze souboru, dává Spánek menší smysl, než kdybych se ho pokoušela dát do kontextu s ostatními povídkami.
Příběh je protkán podivnými ilustracemi (ukázky jsou přímo v této recenzi), které mi místy k zápletce příliš neseděly.

Od Murakamiho jsem minulý rok četla Norské dřevo, které mě zaujalo, i když bylo taktéž zvláštní. Autor se vymyká pravidlům, všednosti, což je dobře, ale pro mě zatím zůstává přeceňovaný. Uvidím časem, jestli si dokáže obhájit nálepku "výborný".

8 komentářů:

  1. Pěkná recenze :). Tuhle knížku jsem držela v rukou v knihkupectví, protože mě zaujal název, obálka i autor. Ale pokud se v té knížce toho moc neděje a je založena hlavně na myšlenkových pochodech hlavní hrdinky, jak píšeš, tak by mě to asi nebavilo a s největší pravděpodobností bych nepochopila smysl (který jsem nejspíš nepochopila už teď, ale nemyslím, že by se to zlepšilo při čtení...) :D.
    Podle mě by bylo mnohem zajímavější, kdyby ta žena po nocích začala dělat něco nečekaného, ale Haruki Murakami v tom svém pojetí asi smysl viděl a já mu nemám do toho, co kecat :D :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona tahle kniha vlastně smysl nemá (nebo já ho tedy nepochopila). Přesně jak píšeš, hlavní postava mohla po nocích dělat něco speciálního, ale ona jen pokračovala ve svém nudném životě.
      Já měla knihu půjčenou z knihovny, sama bych si jí nekoupila. Dát za 80 stránek 200,-, ještě když se mi v konečně fázi kniha tolik nelíbí? Ne, díky.

      Vymazat
  2. O téhle knížce slyším poprvé. Má dost zajímavý článek, ale obsahově mě moc nezaujala. =/

    OdpovědětVymazat
  3. Já už toho o tomto autorovi slyšela tolik, ale pořád jsem ho nečetla. Všichni ho chválí, to máš pravdu. Nevím, jestli by mi zrovna jeho knihy sedly, jestli jsem ten typ, kterého bude podobný druh literatury bavit. I když vážně zvažuji, že si přečtu to Norské dřevo, když už ho máme v té povinné četbě, jop. :) To Norské dřevo se ti líbilo více než tohle nebo tak nastejno? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, to bych také chtěla mít v povinné četbě, tohle je totiž možná lepší než nějaká Babička :D
      Norské dřevo se mi určitě líbilo mnohem víc než Spánek. Jelikož to bylo první setkání s autorem, tak jsem byla nadšená z toho, jak je to jiné než knihy, které jsem do té doby přečetla.

      Vymazat
  4. Spánek jsem nečetla, ale Murakamiho mám moc ráda. Jako první jsem od něho četla Konec světa & Hard-boiled wonderland a doteď je moje nejoblíbenější od něho. Bylo to něco úplně jinýho, než jsem do tý doby znala. Ještě se mi dost líbilo Afterdark. A vlastně všechno co jsem od něho četla. Na Spánek jsem zvědavá, snad se k němu co nejdřív dostanu, už jen kvůli těm ilustracím :)

    OdpovědětVymazat
  5. Murakamiho celkově moc nemusím, jako správný japanofil jsem ho ale četla a musím říct, že jediná knížka, která se mi vážně líbila, byl Afterdark. Z japonských autorů doporučuji Jasutaku Cucuiho (nějaké jeho knížky jsem recenzovala), Kodži Suzukiho nebo Mijuki Mijabe. :) Murakami píše hodně zvláštně, takové rádoby americké, jeho styl tedy není ani úplně japonský a já ho fakt ráda nemám. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se třeba od něj líbilo právě to Norské dřevo a rozhodně chci dát šanci 1Q84 a Afterdark. Já právě japanofil vůbec nejsem, nedokážu se do toho dostat, asi to není pro mě. Nicméně děkuji za doporučení :)

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)