neděle 4. května 2014

HON*

AUTOR: Andrew Fukuda
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Hunt
SÉRIE: Hon
DÍL: 1/3
POČET STRAN: 304

V roce 2012, kdy příběhy s upíří tématikou měly svou slávu za sebou, vyšel první díl trilogie The Hunt od Andrewa Fukudy. Nejde o zamilovaný příběh, na který jsou z posledních let čtenáři zvyklí, ale o poněkud drsnější knihu, kde nemilosrdní upíři přebírají kontrolu nad světem. 

Ve světě, kde si upíři říkají lidé a skuteční, původní lidé jsou označováni jako glupani, žije Gen. Gen je glupan, který na rozdíl od ostatních lidí neumí běhat nadlidskou rychlostí, sluneční světlo mu neublíží a potí se. Jeho život mezi upíry se skládá ze zdlouhavé každodenní přípravy a obrovského přetvařování. Otázkou je, jak dlouho tenhle člověk vydrží, než si někdo všimne, že je glupan, a bude ho chtít sníst.

Gen je obyčejný kluk mezi upíry, jeho život je založen na lži a přetvářce, která musí ostatní upíry přesvědčit, že je stejný jako on. Složitá příprava na každodenní setkání s upíry je pro něj jen malou cenou za život. Naprostá maličkost by ho však mohla prozradit, proto na sebe Gen nechce poutat pozornost, nemá přátele ani rodinu, ve skutečnosti nemá pro co žít a je až neuvěřitelné, že takhle trpí kvůli ničemu. Občas si myslí, že je posledním glupanem, ovšem příliš se nesnaží najít další jeho druhu. Andrew Fukuda se čtenáře snaží přesvědčit o inteligenci mladého hrdiny, některé scény však ukazují, že Gen nemyslí rozumně a věci příliš nepromýšlí.
"Je to zvláštní, jak vás v životě nakonec vždycky zradí ty krásné věci."
Znovu po deseti letech se koná hon na glupany. Tahle akce je velice populární, každý chce okusit glupaní maso, které se již na trhu dlouhou dobu nevyskytuje. Výběr účastníku pro hon je čistě náhodný, nikdo se nemůže vzbouřit, když není vybrán. Čtenáře nepřekvapí, že vylosován je právě Gen a jeho spolužačka Záře, která po něm už delší dobu pokukuje. Spolu s dalšími účastníky honu je převezen do speciálního centra, kde má před dnem D pár dní trénovat. Tady se začne Genův plán pro přežití tříštit, protože upíři se nepotřebují sprchovat a vodu nepijí, jenže Gena teď prozrazuje glupaní vůně, která by ho mohla stát život.

Autor vzal obyčejný příběh o upírech a obrátil ho naruby – lidé jsou ohrožený druh a upíři přebrali nadvládu nad světem. Upíří se navíc nedokáží ovládat – jakmile cítí glupana, roztrhají ho na kusy. Andrew Fukuda se vysmívá mnoha prvkům, které jsou typické pro novodobé upíry, například romantickému vztahu mezi upírem a člověkem.
Zajímavé je postupné ztrácení osobnosti a charakteristických prvků, kterými se glupani normálně vyznačují. Úsměvný je například termín označení místo jména nebo divný smích, který po několika letech nošení nepřístupného výrazu glupani vydávají. Hlavního hrdinu provází  spousta pravidel, ze kterých by mohla být samostatná příručka, ale čtenáři tím nejsou zahlceni a nejdůležitější pravidla rychle pochopí. Příběh se netáhne, neustálé nebezpečí číhající na Gena nutí číst dál, hodiny a stránky rychle utečou, najednou je konec, který je mimochodem také velice překvapivý.

Já mám knihy o upírech stále ráda, i když už je nečtu v takové míře, jako kdysi. Hon je zajímavý a především nečekaný příběh, ale nejspíš zaujme hlavně čtenáře, kteří tohle téma vyhledávají a nejsou proti němu zaujatí. Pokračování vyjde v říjnu pod názvem Kořist, já se moc těším.

* Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.
DALŠÍ RECENZE NA KNIHU HON: TADY (schefikuvblog.eu), TADY (neoluxor.cz)

8 komentářů:

  1. Všade rozdielne názory :) Pekná recenzia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Asi to tedy není kniha pro všechny, ale nízké hodnocení na několika stránkách mě docela překvapilo.

      Vymazat
  2. O téhle knize jsem už četla vícero recenzí a pořád mě to láká:) Moc pěkně napsáno! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc! :) Já jsem se na knihu moc těšila, nakonec se mi to vážně moc líbilo, proto mě negativní recenze dost překvapily!

      Vymazat
  3. Pěkná recenze! Já jsem na upíry vysazená, jak o nich někde slyším, vyhýbám se obloukem, tohle mě ale zaujalo a opravdu se mi to líbilo! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám upíry stále docela ráda, ale netvrdím, že je to nějak kvalitní čtení a většinou je to docela kravina, ale aspoň si u toho odpočinu :D Tohle se mi ale vážně líbilo.
      Děkuju! :)

      Vymazat
  4. Buď jsou čtenáři z téhle knihy nadšení nebo naopak hrozně zklamaní. A já nevím, jestli má cenu ji číst. :D Ale možná bude dobré si na ni udělat vlastní názor, takže až se objeví v knihovně, patrně si ji půjčím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, všimla jsem si toho. Chápu ty, co se jim to nelíbí, ale mě se příběh líbil, měl nápad a hlavně se to snadno četlo, takže taková odpočinková kniha :) Ale když si to nepřečteš, tak o nic nepřijdeš no.

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)