pátek 27. června 2014

JESTLI ZŮSTANU

AUTOR: Gayle Forman
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: If I Stay
SÉRIE: Jestli zůstanu
DÍL: 1/2
POČET STRAN: 184

Jestli zůstanu se v poslední době vynořuje v knižním světě čím dál častěji kvůli filmovému zpracování, které podle traileru vypadá slibně. Kniha vyšla už před několika lety, ale čtenáři si k ní vždy najdou cestu. Stejně jako k druhému dílu s názvem Where She Went.

Šestnáctileté Mie v životě nic nechybí, má perfektní rodinu, skvělého přítele a je velice talentovaná. Jednoho zasněženého dne jede se svými rodiči a bratrem na výlet, když do nich narazí auto. Mia se jako jediná probouzí, ale zatímco její tělo bojuje v kómatu se zraněním, ona může vidět a slyšet vše, co se kolem ní pohne, nikdo však nevidí ji. Miu teď čeká zásadní rozhodnutí, zůstane na světě bez rodiny, nebo se vydá za svými rodiči, které při nehodě ztratila?

Mia je dokonalá "obyčejná" postava, kterou můžeme potkat na ulici, jenže má v sobě špetku něčeho, co jí dělá zvláštní. Talentovaná cellistka by měla brzy nastoupit na prestižní uměleckou školu, od toho jí odrazuje přítel Adam, kterého by musela nechat za sebou. Miin život se bez upozornění doslova otřese v základech, když při bouračce ztratí své rodiče. Má jedinečnou příležitost sledovat mimo své tělo všechno, co se kolem ní v jednom dni děje. Slyší a vidí lidi, kteří přišli do nemocnice přemlouvat její trpící tělo, aby s nimi zůstala. Mia se musí rozhodnout, zda zůstane, nebo odejde.

zdroj
Při rozhodování se Mia vrací do svých vzpomínek, skáče od události k události bez ladu a skladu. Snad to jsou nejdůležitější okamžiky jejího života, přestože působí docela obyčejně. Gayle Forman se alespoň čtenářům nesnaží namluvit, že Mia měla mimořádně akční život, působí opravdově. I když vztahy v rodině jsou téměř dokonalé, s  přítelem Adamem vše tak skvělé není. Mia popisuje křečovitý začátek, po prvním polibku se jí nezměnil pohled na svět a nic není dokonalé, jak se nám autoři často snaží namluvit.

Jestli zůstanu je hluboký příběh odvyprávěný na relativně malém počtu stran. Slzám se v tomhle případě nejde ubránit, po tváři se vám určitě minimálně jedna skutálí. Kniha bohužel končí příliš brzy, čtenáři nemají možnost pořádně se vcítit do Miina života. Škoda, že Gayle Forman nepřidala o pár stran víc. Příběh o nadané dívce má však i pokračování, ale jestli se nepletu, tak není vyprávěn z pohledu Mii.

Knihu jsem držela v ruce již před lety, ovšem nevzpomínám si, proč jsem si jí tehdy nepřečetla. Líbilo by se mi, kdyby šla kniha ještě do větší hloubky, protože s postavami necítím žádné spojení. Jestli zůstanu doporučuji pokud máte volné odpoledne a jste někde, kde vás nikdo neuvidí plakat.

DALŠÍ RECENZE NA KNIHU: TADY (www.kathsworldofbooks.cz); TADY (yours-fantasy.blogspot.cz)

7 komentářů:

  1. Kniha je opravdu zajímavá, každopádně mě zatím neláká. Vím, že většině lidí, co znám, se kniha moc nelíbila a přišla jim poněkud slabší. Ale vzhledem k tomu, že bude film, tak o ní ještě budu přemýšlet. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to zrovna trhák, podle mě má dokonce dost nevyužitého potenciálu, ale jinak je to moc hezké čtení :)

      Vymazat
  2. Mně se Jestli zůstanu líbilo hrozně moc, i když je pravda, že já jsem byla asi v tom správném rozpoložení, abych se do knihy zvládla plně ponořit. Zvládla jsem se do Mii vžít. A hlavně mě ta kniha donutila přemýšlet. :) Nicméně je také pravda, že ne všichni jsou z té knihy nadšení, ale to je prostě sto lidí, sto chutí. Mně se třeba taky moc nelíbila kniha Ještě než umřu a přitom jsem na ni předtím četla jen nadšené ohlasy. :)
    A jo, ten druhý díl je vyprávěn z pohledu Adama, tuším. Pokud to vyjde, tak snad ho vydají i v češtině, to by bylo moc fajn. :)
    Mimochodem, co říkáš na ten nový český název Zůstaň se mnou? Mně se to vůbec nelíbí. Přijde mi to hrozně kýčovité, jop.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč tomu dali nový název? Moc se mi to nelíbí, trochu to zní jako titul nějakého trapného románku pro dívky. Navíc je to hrozně matoucí, myslím si, že jsou všichni zvyklí na Jestli zůstanu. Bylo by fajn, kdyby druhý díl vydali, ale kdyžtak si ho přečtu v angličtině no. I když ne že bych po té knize nějak moc toužila, bojím se, že to moc nevysvětlí, co se potom dělo v Miině životě.

      Vymazat
    2. Prý kvůli tomu, že filmová společnost se rozhodla takhle pojmenovat ten film. Ani u nich to nechápu - jak říkáš, zní to jako název pro nějakou trapnou lovestory. Navíc to vůbec nevystihuje podstatu příběhu. A prostě je to divné. A dost mě to mrzí, protože jsem si tu knihu chtěla koupit. Teď nějak nevím, jestli radši nesáhnout po originálu, jop.
      On se ten druhý díl odehrává nějak později, myslím, když se životy Adama a Mii rozdělí. Většinou se ta kniha líbí těm, kteří si moc oblíbili Adama, řekla bych. Já sama jsem si to dřív chtěla moc přečíst, teď už to mám tak, že když se k tomu dostanu, přečtu si to a když ne, tak mě to trápit nebude. :)

      Vymazat
    3. Máš pravdu, podstatu příběhu to nevystihuje vůbec. To se zas někdo podíval na trailer, ze kterého nakonec vyvodil nový název, si myslím.
      Já jsem o tom právě četla, že je to potom, co se rozdělí, ale on nechápe proč nebo co. Snad to má i o něco lepší hodnocení než první díl. Nicméně já si Adama zas tolik neoblíbila, vlastně skoro žádnou postavu, jak zmiňuji v recenzi, prostě mi na těch pár stránkách nikdo nedokázal přirůst k srdci. Jinak doufám, že kniha aspoň okrajově zmíní, jak se cítila Mia, jak má Adam zlomené srdce mě moc nezajímá :D

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)