středa 11. června 2014

MOŘE KLIDU

AUTOR: Katja Millay
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Sea of Tranquility
POČET STRAN: 366

Než se Katja Millay stala spisovatelkou, vystudovala filmovou školu  a dokonce učila filmovou produkci a scenáristiku. Moře klidu je její prvotina, jde o samostatně stojící knihu v žánru new adult.

Život Nastyi Kashnikovové se před dvěma a půl roky změnil k nepoznání. Výborná pianistka téměř přišla o ruku, navíc má jizvy na těle i na duši. Aby utekla zlým vzpomínkám a neustálé lítosti, stěhuje se ke své tetě a začíná na nové škole, kde jí nikdo nezná. A právě tady možná dostane druhou šanci na život.

Nastya přišla o všechno, v čem byla dobrá. Levá ruka jí skoro neposlouchá a její skvělé hraní na piano má být navždy zapomenuto. Citově křehká dívka se pokouší nechat svou minulost za sebou, spolu s rodiči a bratrem, proto se sama stěhuje za svou tetou, kde by mohla začít nový život. Nastya se však nechce otevřít novým lidem, svou pravou osobnost skrývá pod tlustou vrstvou make-upu a odvážným oblečením, chce odradit kohokoliv, kdo by se s ní snad pokoušel seznámit. Čtenáři bude Nastya na začátku připadat zvláštní, ale její divné chování má svůj důvod. Doplnění postavy výraznými detaily ji jako knižní postavu posunuje na vyšší úroveň. Její slabost pro sladké, láska k běhání a fakt, že nikdy nemluví, jen přispívá k tomu, že si Nastyu každý zamiluje.

Druhou hlavní postavou je Josh, o jehož tragédii vědí všichni ve městě. Josh přišel o celou rodinu a teď žije sám ve velkém domě, kde většinu času tráví v garáži vyráběním dřevěného nábytku. Josh je chlapec v neviditelné bublině, v silovém poli, čímž ihned zaujme Nastyu. Zprvu mu závidí jeho volnost, to, že si ho nikdo nevšímá, postupně se její cit k němu stává hlubším. Josh dívku příliš nechápe, označil jí za nemrtvou šlapku a její dráždivé jméno mu nejde přes pusu. Přesto si tihle dva vždy nějakým způsobem najdou cestu k sobě, přitahují se, ale ani jeden z nich nechce nic dát najevo.

Nastya a Josh mají speciální vztah, poznávají se pomalu a nejistě, nikdo z nich nemluví o své minulosti. Skládačka Nastyiny minulosti se skládá zvolna, čím víc kusů Josh získává, tím je zmatenější. Katja Millay čtenáře naláká na postupné poznávání minulosti postav, jenže pak vás chytí do pasti a vás už nezajímají jen tajemství, vás zajímá, co bude s postavami dál. Asi si říkáte, že jde o další romantickou knihu. Pletete se. Romantické scény nejsou otravné, naopak se nad nimi budete hloupě usmívat a tiše radovat. Říct, že jde o milý příběh také není úplně na místě, protože se řeší i vážná témata.

Postavy v knize jsou všechny velice realisticky popsány. Pokud si nezamilujete Joshe ani Nastyu, tak nevím, co je s vámi špatně. Jejich příběhy jsou smutné, každý trochu jinak, a ukazují tragičnost lidského života. Kniha je místy zbytečné zdlouhavá, myšlenkové pochody hlavních postav a popis detailů jsou ovšem důležité pro pochopení a vžití se do příběhu.

Knihu jsem si zamilovala, užila jsem si jí od začátku až do konce. I když je pravda, že na začátku pro mě bylo těžké oblíbit si Joshe nebo Nastyu, ale jak jejich charaktery dostávaly jasnější tvar, nemohla jsem se dočkat, co s nimi bude dál. Konec perfektně podtrhuje celý předchozí příběh. Jestli hledáte něco zvláštního, ale odpočinkového, Moře klidu je to pravé.

DALŠÍ RECENZE: TADY (dominoknihy.cz; spousta skvělých recenzí)

14 komentářů:

  1. Krásná recenze! Moře klidu si chci už nějakou tu dobu přečíst a doufám, že se mi to o prázdninách podaří :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Na knihu si určitě co nejdřív udělej čas, já si jí zamilovala :)

      Vymazat
  2. Skvělá recenze!!! :-) Moře klidu mám doma tuším od února, zatím jsem se ke knize nedostala, ale po Tvé úžasné recenzi to budu muset rychle napravit. Těším se. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Teda, Natálko, ty teď píšeš tak pěkné recenze :) .. fakt ses hrozně zlepšila !! :) .. Moře klidu se mi také líbilo, protože je to zase něco jiného. Ono mlčící hlavní hrdinku nenajdeš v každém knížce, že :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, od tebe mě to těší dvakrát tolik! Nedávno jsem si četla nějaké starší recenze a je to hrůza, nejraději bych to všechno smazala a zapomněla, ale tak nejsem dokonalá, musím to už přijmout :D V recenzích mě popostrčila hlavně Renča, která mi opravuje recenze pro Děti noci :)

      Vymazat
  4. Máš to hezky napsaný. :) Já jsem ji četla minulý týden, aniž bych věděla, o čem je, a zážitek mám obrovský. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem moc nevěděla, o čem je, odrazovalo mě od ní především blogtour, které se, pokud se tedy nepletu, konalo na mnoha blozích, když kniha vycházela.

      Vymazat
  5. recenze se povedla, a mě se kniha moc zamlouvá :) porozhlédnu se po ní :)

    OdpovědětVymazat
  6. Na tuto recenzi jsem se hrozně moc těšila, knížku mám doma a hrozně moc jsi mě na ni nalákala :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj,máš moc krásné recenze,jsem taky takový knihomol;)moc se mi to líbí!
    Jen bych se chtěla zeptat,jestli nádou nevíš,kde by se dala ta kniha Moře klidu přečíst online zdarma,nebo zdarma ke stažení....děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nezlob se, ale tohle na svém blogu podporovat nebudu. Zkus se po knize podívat v knihovně, pokud si jí nechceš kupovat :)

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)