středa 4. června 2014

PROZŘENÍ MARY DYEROVÉ

AUTOR: Michelle Hodkin
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Unbecoming of Mara Dyer
SÉRIE: Mary Dyerová
DÍL: 1/3
POČET STRAN: 368

Prozření Mary Dyerové je první kniha Michelle Hodkin, navíc inspirovaná skutečnými událostmi. Kniha má na goodreads krásné 4 hvězdy a je to jeden z těch příběhů, který budete buď milovat, nebo nenávidět. Autorka momentálně pracuje na posledním díle trilogie. 

Mara Dyerové se neočekávaně probouzí v nemocnici, nepamatuje si, co se stalo, ani jak se na nemocniční lůžko dostala. Velice rychle se dozvídá, že spolu s kamarády měla nehodou, ale ona jediná přežila. Vyrovnat se se smrtí nejlepší kamarádky, přítele a jeho sestry není jednoduché, aby zapomněla, stěhuje se se svou rodinou do nového města a začíná na nové škole. Jenže halucinace a noční můry nedají Maře na chvíli pokoj, je jen otázkou času, než si uvědomí celou pravdu o smrti svých přátel.

zdroj
Mara Dyerová je pseudonym mladé holky, která popisuje svůj příběh tak, jak si ho pamatuje. Mara si prochází neobyčejně složitým obdobím, kdy se musí vyrovnat se ztrátou svých kamarádů. Nehodu, kterou jako jediná přežila, považuje za divnou, ale nemůže si pořádně vzpomenout, co se vlastně stalo. Pronásledují jí noční můry, má halucinace a pokroucené vnímání času. Mara zažívá  i „normální“ problémy, s rodiči, s novou školou a s kluky. Na nic si nehraje, její drzost nutí čtenáře, aby si jí oblíbili.  

Hlavní mužskou postavou je Noah Shaw, který si Mary všimne ihned první den na nové škole. Je to typický bad boy, údajně zamete s každou holkou, ale ony mu přesto jedna po druhé padají k nohám. Typově mi hodně připomínal Patche ze série Zavržený a nemyslím to zle. Naopak jsem z toho byla nadšená.

Autorka má cit pro psaní, myslím, že se přesně trefí do vkusu především slečen od třinácti do devatenácti let, které podobné knihy vyhledávají. Přestože má Michelle Hodkin příběh zřejmě pěkně promyšlený, některé scény (respektive jedna hodně dlouhá) mi přišly zbytečné, nebyly vůbec nenucené jako zbytek textu. Skvělé je zakomponování humorných okamžiků, u kterých se skutečně dá zasmát, nechybí ani sarkasmus a sprostá slova typická pro věkovou skupina, pro kterou je tenhle příběh napsaný. Postavy sice nejsou perfektně propracované do detailů, přesto jsou tím, co nutí číst dál a dál.

Zvláštní je, že se autorka rozhodla vyzradit pointu hned na první stránce, čtenáře se pak snaží nalákat na vysvětlení, které by mělo být na konci. Nečekejte pořádnou dávku vysvětlení, ani porozumění, protože to se tady nekoná. Navíc je všechno tak špatně a nelogicky vysvětlené, že knihu budete zavírat zmatení. Je to možná jeden z důvodů, proč nikdy neotevřete druhý díl. 

Prozření Mary Dyerové by klidně mohla být samostatně stojící kniha, kdyby byl konec trochu pozměněný. První díl je místy přeplácaný, občas naopak trochu pomalý, ale mně se strašně moc líbil. Někdo asi protočí oči nad tím, že jde o trapný romantický příběh pro mladé slečny s prvky nadpřirozena. A já vám to neberu, protože je to pravda. Ovšem příběh je tak výborně napsaný, že já jsem si Maru zamilovala a chci vědět, co s ní bude dál.

DALŠÍ RECENZE: TADY (laurdes.cz); TADY (yours-fantasy.blogspot.cz)

4 komentáře:

  1. Jsem moc ráda, že se ti kniha líbila. Já pořád říkám, že je prostě divná a záleží jen na čtenáři, jak mu kniha sedne. Já jsem z ní byla opravdu nadšená, hlavně mě moc bavilo ji číst. Na druhý díl se opravdu těším, jen jsem zatím odhodlaná počkat až na třetí díl, ten druhý má prý totiž hrozně otevřený konec, jop. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Místy je divná, ale přesně – bavilo mě jí číst, nad příběhem jsem se v průběhu toho zas až tak nezamýšlela, ale úplná hloupost to vážně nebyla :)

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)