úterý 12. srpna 2014

POTRHANÁ KŘÍDLA

AUTOR: Ruta Sepetys
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Out of the Easy
POČET STRAN: 296

Ruta Sepetys vyrůstala v Michiganu v rodině čtenářů a milovníků hudby. První kniha autorky Between Shades of Grey (V šedých tónech) byla inspirována historií její rodiny a vyšla ve čtyřiceti zemích. Autorka momentálně pracuje na své třetí knize, která se věnuje druhé světové válce stejně jako V šedých tónech.

Píší se 50. léta v New Orleans. Josie žije ve městě již od svých sedmi let, kdy se přistěhovala se svou matkou. Její matka je prostitutka, o dceru se nestará a pro peníze udělá cokoliv. Josie vyrostla v samostatnou dívku a žije sama. Se svým životem je smířená, přesto by chtěla změnit svůj osud, který jí nepřipravil nic pěkného. Mladá hrdinka musí uniknout temnotě města, která se po ní natahuje, a dokázat, že si vysněný život zaslouží.

zdroj
Josie žije na první pohled docela obyčejný život. Ve městě prostituce a vymahačů dluhů se pohybuje už několik let a za tu dobu se naučila žít s tím, že její matka je prostitutka, a jediné, co jí zajímá, jsou peníze. Josie se běžně pohybuje v oblasti prostituce, provozování tohohle řemesla jí však přijde nemyslitelné a sama se radši oddává čtení dobrých knih. Pracuje v knihkupectví, nad kterým má malý byt, a se životem je celkem spokojená. Stále jí ale přepadá touha po něčem víc. Přestože jsou její křídla poničená a ona má mnohokrát chuť vzdát to, nepřestává bojovat proti tomu, co je pro ní nachystáno. Sny a touhy jí nutí dělat něco dobrého pro budoucnost, ale musí být ochotna lhát a podvádět cizí lidi a své nejbližší.

V příběhu se pohybuje hodně postav, všechny mají nějakou spojitost s Josie a dozvídáme se o nich právě díky hrdince. Žádná postava není detailně vykreslena, vždy vidíme jen pár stránek jejich života. Zřejmě se tedy nestane, že by vám nějaká z vedlejších postav přirostla k srdci. Blízkou osobou se pro Josie stává bordelmamá Willie, která Jo miluje, přestože se to snaží skrývat, a je pro ní druhou matkou. Willie se o Jo stará a je ochotná dívce kdykoli pomoci.

zdroj
Celá kniha je napsána velice čtivě a věnuje se Jo a jejímu životu. Ruta Sepetys sází na nedokonalost hlavní hrdinky a celkem se jí to vyplácí. Josie v příběhu porušuje své morální zásady a téměř se nechává strhnout temnotou, kterou jí New Orleans vnucuje. Společnost mladou hrdinku odsuzuje kvůli profesi její matky a Josie si každou chvíli vyslechne neslušné nabídky z úst mužů.

Neveselý příběh o Jo, která se nechce nechat strhnout k temnému životu v New Orleans, vás až do konce nepustí. Čtenář bude dívku litovat, ale na místě je i obdiv za její statečnost postavit se nespravedlivému životu. Ruta Sepetys ukázala, jak rozhodnutí tvarují naší budoucnost a že změnit směr můžeme kdykoliv.

DALŠÍ RECENZE NA KNIHU: TADY (cz-books.tumblr.com); TADY (booksinashes.blogspot.cz)
DALŠÍ KNIHY AUTORKY: V šedých tónech

9 komentářů:

  1. Potrhaná křídla už mám doma a strašně se na ně těším! Zda se, že to bude docela silný příběh a takové já rada, i když je nečtu moc často.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osobně si myslím, že silnější příběh bude v té druhé knize V šedých tónech, kterou jsem zatím nečetla, protože Potrhaná křídla zas až tak silná nejsou :)

      Vymazat
  2. Knížku mám doma a samozřejmě se na ni chystám, jen s tím časem jsem na štíru. Budu s tím muset něco udělat, protože mám takhle doma spoustu knih, které bych si chtěla přečíst, ale nestíhám se k nim dostat. Hrůza to je. K Potrhaným křídlům - sestra se do ní pustila po dočtení V šedých tónech, což se jí moc líbilo, ale Potrhaná křídla nedočetla, protože ji to nebavilo. Ale s mojí sestrou je to celkově hrozně složité - byla nadšená z Hvězdy nám nepřály, ovšem Aljaška ji nebavila. Prostě je to divný tvor. :D Já doufám, že se mi budou líbit obě knihy od Ruty Sepetys. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to stejně. V šedých tónech jsem ještě nečetla, ale prý je to silný příběh, takže se ani nedivím, že se někomu Potrhaná křídla líbí méně :)

      Vymazat
  3. jooo tahle knizka se povedla. Sedy tony jsem necetla ale tohle se mi fakt libilo. pekna recenze

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) A na Šedé tóny se chystáš? Já ano, ale kdo ví, kdy to bude :)

      Vymazat
  4. Já jsem měla před pár měsíci půjčené z knihovny V šedých tónech, ale přečetla jsem z toho jenom pár stran. Vím, že tenkrát bylo to, co se v té knížce dělo, běžné, byla to pravda, ale já na to nějak nemám žaludek. Taky jsem tu knížku asi zrovna rozečetla ve špatnou dobu a vím, že dál už je ten příběh asi víc o hrdince a tak, ale tenkrát jsem prostě nemohla.
    Netvrdím ale, že je to špatná kniha, podle mě je to naopak, pro svou syrovost úžasná kniha, ale měla jsem ji asi číst někdy jindy :).
    A Potrhaná křídla mám zrovna doma a chystám se je číst jenom, co dočtu knížku, kterou musím zítra vrátit do knihovny. Zatím jsem četla prvních pár stran a líbilo se mi to, tak myslím, že to tak i zůstane :).
    P.S.: Moc se mi líbí nový design tvého blogu! ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Okolo tejto knižky sa strhol veľký boom, takže asi knižka stojí zato. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Knihu už jsem četla a hodně se mi líbila. Ta doba a to prostředí bylo úžasně vykresleno a ten hlavní problém celé knihy mě celkem dostával. Krásná kniha, stejně tak jako V šedých tónech. Doufám, že autorka napíše další knížku. :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)