úterý 30. prosince 2014

SOLITAIRE

AUTOR: Alice Oseman
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Solitaire
POČET STRAN: 336

Dvacetiletá Alice Oseman studuje anglickou literaturu, miluje psaní a všechny možné kreativní činnosti. Solitaire je její první kniha, spadající do žánru YA contemporary, kterou napsala v osmnácti letech. Autorku můžete sledovat na jejím tumblr nebo instagramu.

Victoria Springová si nenechá říct jinak než Tori. Je věčně nabručená, nenávidí školu a lidi. Jenže kromě lidí nenávidí taky sebe a téměř všechno jí přijde trapné. A takhle přesně Tori žije dokud se do jejího života nevetře organizace Solitaire, bývalý nejlepší kamarád Lucas a nový divný kluk Michael s příliš velkými brýlemi.

Pesimistická Tori se na svět moc často neusmívá a lidi občas vážně nesnáší. Zato miluje svůj blog, svého bratra Charlieho a ráda sleduje filmy, přestože je většinou nedokáže dokoukat v jeden den. Její život je vcelku jednoduchý a pohybuje se v rovině rutiny. Ráno jde do školy, kde přežije pár nudných hodin a několik dokola se opakujících rozhovorů svých spolužáků, doma pak hodiny projíždí internet a dívá se na filmy. A pak se najednou v jejím životě začne všechno měnit, když se objeví Solitaire a dva kluci, kteří se chtějí vetřít do jejího života. Jak slibuje obálka, tohle není žádná love story. Vlastně je, ale až na konci.

Jednou ze dvou nových osob v Torině životě je Michael Holden, jehož oči nejsou stejně barevné. Do Torina života se dostane náhodou a netají se tím, že se s pesimistickou Tori chce kamarádit. Tou druhou osobou je Torin bývalý nejlepší kamarád Lucas. Na základce spolu dělali všechno, jenže pak se jejich cesty rozešly a náprava starého kamarádství není jednoduchá. Tak trochu je to zásluha Tori, jejíž pesimismus a nevíra v lidi je skutečně ohromná.

Znáte tumblr? Protože na tomhle příběh částečně stojí. Autorka knihy ukazuje a zesměšňuje celou tumblr komunitu, která se dá rozložit na tři hlavní skupiny: hipstery, kteří reblogují všechno od selfíček holek ve zkušebních kabinkách až po longboardy; sexuální maniaky, kteří milují nahé lidi; a blogy nejrůznějších fandomů, ať už jde o fandom Sherlocka nebo Harryho Pottera. A všechny tyhle skupinky si našly cestu do knihy Solitaire. Pokud jste součástí tumblr a všechno poznáváte, budete buď uražení, že Alice Oseman vlastně zesměšňuje vás, nebo se u toho budete smát a pokyvovat hlavou, že má naprostou pravdu. A jestli to neznáte, bude vám to připadat strašně přehnaný, ale asi se taky párkrát zasmějete.

Alice Oseman napsala Solitaire v osmnácti letech a tak není divu, že je kniha dost pravdivá. Nechci urážet starší spisovatele, nicméně kdo rozumí dnešní teenagerům lépe než právě ti teenageři? Příběh je propleten zmínkami o filmech, seriálech a hudbě, protože to tvoří Torin svět. Pokud jste doteď nežili v jeskyni, měli byste většinu zmínek pochopit.

zdroj
Příběh stojí především na postavě Tori, takže pokud jí neskousnete již na začátku, nebude se vám kniha líbit ani na konci, protože hlavní hrdinka se po čas vyprávění příliš nemění. A musíte vědět, že ona není jen pesimistická a nabručená, ona taky v jednom kuse přehání. Jakože místy dost extrémně. Všechno se točí kolem ní, nicméně v pozadí je pár příjemných linií, které bohužel nejdou moc do detailů. Třeba Torin bratr Charlie by si zasloužil vlastní knihu.

Už od prvních stránek jsem byla mírně mimo z toho, jak moc se mi Tori podobá. V případě téhle postavy si myslím, že se najdou dvě velké skupiny. Jedna bude plná lidí, kteří jsou přesně jako Tori, mají podobně pesimistické myšlenky. Druhá skupina bude říkat, že Tori je nesnesitelná a že nechápou její temný pohled na svět. Já bych byla ve skupině první a možná právě proto se mi kniha dost líbila. Za mě čtyři hvězdičky a neviditelná půlka z té další.

Tori můžete sledovat na tumblr: chronic-pessimist.tumblr.com
DALŠÍ RECENZE NA SOLITAIRE: TADY (freckles-books.blogspot.cz); TADY (veeeebookshelf.blogspot.cz)

7 komentářů:

  1. Tuto knihu si chci už delší dobu přečíst, ale ještě jsem si ji nekoupila. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Podobne ako komentár nado mnou :) Chcela by som si prečítať.

    OdpovědětVymazat
  3. Zdá se mi, že jsem prostě jediná, komu se to zas tak moc nelíbilo :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejsi :D Mě taky ne, Tori byla naprosto nesnesitelná :D

      Vymazat
  4. Děkuji, konečně si nepřipadám jako naprostý šílenec, protože jsem jediná kdo se v Tori našel :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám chuť udělat samostatný článek o tom, v čem přesně je mi tak podobná! :D

      Vymazat
  5. S Tori jsem se taky částečně ztotožnila. Teď jsi mi připomněla jednu z věcí, kterou s ní mám společnou. Většinou nedovedu dokoukat film najednou :D Na seriály čučím klidně několik hodin, ale u filmů mi to nějak nejde :D Jediná šance je pro mě kino :D
    Podobnost s tumblr mě nenapadla :)
    Největším plusem knihy je samozřejmě to, že je plná odkazů na popkulturu, kterou všichni my, knižní nerdi tak milujeme :) Mládí autorky je tady velkým plusem, který na mě dokonale zafungoval :) Patřím k fanouškům Solitairu :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)