pátek 6. února 2015

HOW I LIVE NOW

AUTOR: Meg Rosoff
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: How I Live Now
POČET STRAN: 224

Meg Rosoff se do světa literatury dostala v roce 2004, kdy za svou knihu How I Live Now získala spoustu knižních ocenění. Na motivy příběhu byl v roce 2013 natočen film, kde si hlavní roli zahrála Saoirse Ronan. Mně se film velice líbil, některé zvláštnosti jsem dokázala lehce přejít a rozhodla jsem se přečíst i knihu. How I Live Now si můžete kromě angličtiny přečíst i v několika dalších jazycích,  českého překladu se u nás zatím dočkala pouze autorčina kniha S osudem v zádech (Just in Case). 

Patnáctiletá Daisy se jen pár dnů před třetí světovou válkou ocitá v nové zemi u lidí, které nikdy předtím neviděla. Do Anglie jí poslal otec a nevlastní matka a Daisy poprvé potkává své tři bratrance a sestřenici. Ti žijí poklidný život na venkově, zatímco jejich matka je zaneprázdněna situací ohledně války, která již brzy změní život mladé hrdinky. 


Doma v Americe se Daisy příliš dobře neměla. Otec a nevlastní matka čekající dítě jí jasně dávali najevo, že dívka nestojí za nic. Teď záleží pouze na Daisy, zda se jí podaří zapadnout mezi čtyři zvláštní sourozence a jejich domácí mazlíčky. Brzy po dívčině příjezdu odlétá její teta pryč a právě v tom okamžiku ve světě propuká panika a třetí světová válka začíná. Jídla postupně ubývá, lidé umírají, ale dětí jako by se to netýkalo, žijí si svůj spokojený život a Daisy sotva dokáže uvěřit, že ji konečně mezi sebe někdo přijímá. 

Daisy ve svém novém domově zažívá nejlepší okamžiky svého života, poznává své příbuzné a uvědomuje si jejich zvláštnost a citlivost. Její bratranci a sestřenice jsou hodně orientováni na přírodu, občas to vypadá, že ovládají nějaké speciální schopnosti, díky kterým dokáží porozumět zvířatům a rostlinám lépe než kdokoliv jiný. Do jednoho z bratranců se navíc Daisy postupně zamilovává. Daisy a Edmond si uvědomují, že jsou příbuzní, jenže v dohledu není žádná dospělá osoba a proto se tím příliš nezatěžují. Normálně bych podobný vztah odsoudila, ale v téhle fázi příběhu už mi postavy tak přirostly k srdci, že jim přeji, aby také zažily něco hezkého.  
Everything was perfectly still and beautiful and I stared and stared expecting to see a deer or maybe a unicorn trotting home after a hard night but I didn't see anything except some birds.

Příběh je napsán volně, bez zábran, přesto citlivě a něžně. Meg Rosoff příliš nepoužívá interpunkci, především neuvozuje přímou řeč. Celá kniha se proto stává jakýmsi přepisem myšlenek mladé hlavní hrdinky. Čtenář může vidět zmatek v její hlavě, ale i to, jak dívka konečně zapadá. Zajímavým detailem na postavě Daisy je porucha příjmu potravy. Hrdinka to pochopitelně nevnímá jako chybu, vlastně to ani příliš nerozebírá. Je to ale právě tenhle drobný motiv objevující se na stránkách knihy, který přibližuje vymyšlenou postavu k hranicím opravdovosti.

How I Live Now jsem četla v angličtině, s jazykem jsem problém neměla, ale na začátku mi dělalo problém zvyknout si na chybějící uvozovky u přímé řeči. Příběhu nechybí citlivost, na druhé straně se v něm dá najít i surovost způsobená válkou, to se mi líbí. Pokud hledáte krátký, avšak dojemný příběh a dokážete číst v angličtině, How I Live Now by se vám rozhodně mělo dostat do rukou!

8 komentářů:

  1. Vypadá to jako velmi poutavá kniha, čeho jsem si však všimla na první pohled je překrásná obálka. Jinak děkuji za krásnou recenzi :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, obálka je nádherná! :)

      Vymazat
  2. Kniha má krásnou obálku a i námět zní zajímavě :) Navíc jsem o ní až do dnes neslyšela! Je sice fakt, že mi YA knihy většinou spíše nesednou, ale třeba by mě příběh mile překvapil. Možná ji někdy zkusím :)

    OdpovědětVymazat
  3. Kniha vypadá úžasně. V první řadě má úplně krásnou obálku a ten námět taky není vůbec špatný. Mohli by ji přeložit od češtiny, vůbec nic bych nenamítala :D Krásně napsaná recenze, původně jsem si podle nadpisu myslela že to bude něco o tvém životě :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hihi, můj život se bohužel moc nemění, ale pobavila si mě! :D

      Vymazat
  4. Já knížku taky četla a moc se mi líbila :) Upřímně jsem ale očekávala trošku víc. Asi to bylo tím, že jsem první viděla film. Příběh je jinak super a Daisy a Edmondovi jsem fandila až do konce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky nejdřív viděla film, proto mě při čtení překvapilo, že Daisy vůbec není taková jako ve filmu!

      Vymazat
  5. Já jsem asi tak před rokem našla trailer (nebo možná trochu dřív, nebo dýl) a říkala jsem si, že pokud to půjde do českých kin, tak, že na to určitě půjdu, protože to vypadá fakt dobře. :) Ale nakonec na to nedošlo a já na to zapomněla. Po nějaké době jsem si na to vzpomněla a momentálně mám v plánu se na film kouknout, ale o tom, že by byla i knížka jsem vůbec nic nevěděla! :) I ta ale vypadá moc dobře a o obálce ani nemluvím!
    Pěkná recenze. ;)

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)