sobota 14. února 2015

TÍM VŠECHNO ZAČÍNÁ

AUTOR: Robyn Schneider
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Beginning of Everything
POČET STRAN: 308

Když se na pultech objevila tahle pozitivně laděná obálka, bylo mi jasné, že kniha bude muset být moje a nezáleží na tom, co se skrývá uvnitř. Hezká obálka naštěstí ukrývá můj momentálně nejoblíbenější žánr – contemporary. Osmadvacetiletá spisovatelka Robyn Schneider pracuje na další knize s názvem Extraordinary Means a pokud bude podobně dobrá, jako Tím všechno začíná, vůbec nebudu zklamaná.

Všemi oblíbený Ezra Faulkner věří, že na každého čeká nějaká tragédie, po které přijde nejdůležitější úsek života. Ezra mohl být tenisová hvězda, nebýt jeho vlastní tragédie v podobě bouračky. Ezrovi se však po nehodě přímo před nosem otevírají dveře do světa se skvělými lidmi a novými zážitky.

zdroj
Příběhy z prostředí středních škol s sebou většinou přináší pár stereotypů. Na každé škole přece musí být školní hvězda, všemi oblíbený kluk, který je zároveň kapitánem sportovního družstva a chodí s tou nejkrásnější a nejrozmazlenější holkou. Přesně do téhle škatulky se dá zařadit Ezra. Jeho osobní a nečekaná tragédie čeká za rohem a když se konečně stane, Ezra zůstává sám bez kamarádů a nejraději by byl neviditelný. 

Ezra na začátku školního roku bojuje se všemi pohledy spolužáků upírajícími se na něj. Cítí, že už nemůže být ten oblíbený kluk, kterým byl před nehodou. Ezru z tohoto osobního pekla vysvobodí Toby, kamarád z dětství, který má svou osobní tragédii dávno za sebou a se kterým se Ezra několik let nebavil. A protože ve sportovním družstvu už není pro zmrzačeného kluka místo, Ezra se zapisuje do debatního kroužku. S partou nových kamarádů a hezkou holkou Cassidy je pro něho mnohem snadnější zapomenout na to, co měl. 

Přestože Robyn Schneider na začátku příběhu zahrne čtenáři spoustou jmen, pár z nich vyčnívá a pro Ezru jsou nejdůležitější. Tak například Cassidy. Nová studentka, kterou už ale všichni znají z debatních soutěží, kde vyhrávala jedno kolo za druhým. Pak se bez vysvětlení ze soutěží stáhla a nikdo z ní teď nemůže dostat, proč se to stalo. Všem je jasné, že Cassidy skrývá nějaké tajemství a je jen otázkou času, kdy vyjde na povrch. Při čekání na tohle velké odhalení si Cassidy zamilujete, protože je zajímavá. Nese takový ten drobný detail, který jí dělá zvláštní a originální a který je ve skutečném životě naprosto zbytečný. Víte, co znamená francouzské slovo sillage? Ne? Tak Cassidy vám to řekne. Stejně tak vám řekne, co znamená německé schattenparker nebo skotské tartle.

Podle mě bylo mlčení prostě jistější. Slova jsou zrádná, když si nedáte pozor nebo když mluvíte příliš.
zdroj
Všimla jsem si, že čtenáři často knihu přirovnávají k příběhům Johna Greena, autoru Hvězdy nám nepřály nebo Hledání Aljašky. Já osobně žádnou podobnost nevidím a myslím si, že ke Greenovi lidé odkazují po každém dočtení YA/contemporary čistě proto, že v tomhle žánru je to momentálně nejznámější autor. 

Možná si říkáte, že tyhle YA/contemporary romány mají tak podobný příběh, že brzy nedokážete rozlišit jednotlivé knihy. Přestože takových knih teď vychází opravdu hodně, každá nese jiný příběh, jinak zajímavý, jinak čtivý. Tím všechno začíná se asi nestane průlomovým románem v téhle tematice, nicméně dokáže vás pohltit a než dvakrát mrknete, najednou jste v polovině knihy a nemůžete přestat číst.

Pokud po knize sáhnete, nejspíš se budete smát trochu hloupým vtipům a možná budete nadávat kvůli konci. Příběh mi připomíná, že každý se se svou životní tragédií vyrovnává jinak. Tím všechno začíná hodnotím jako nadprůměrný příběh, který vás svým realistickým popisem života vtáhne do děje hned na prvních stránkách.

DALŠÍ RECENZE NA KNIHU: TADY (freckles-books.blogspot.cz)

6 komentářů:

  1. Já bych knihu zařadila mezi jedny z těch lepší v mé knihovně. Příběh mě uchvátil hned v prvních kapitolách. A rozhodně jsem nelitovala, že jsem si knihu koupila. Já osobně patřím k těm, co tuto knihu přiřazují k Greenovým dílům. Mně prostě kniha přišla napsaná jeho stylem, přišlo mi, že je to jako všechny jeho příběhy, ale každý má jiný názor, proto nechci nikomu svůj názor vnucovat. Závěr však děkuji za recenzi :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Tuto knihu bych si chtěla přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Mě se kniha náhodou celkem dost líbila. Prostředí je důvěrně napodobeno, stejně tak i láska, kamarádství a další vztahy mezi vrstevníky. Greena mi to taky nepřipomínalo, ale je pravda, že autorka taky uměla skvěle zahrát na city čtenáře. Krásná recenze, jen bych řekla, že o knize smíšlím o trochu víc pozitivně :)

    OdpovědětVymazat
  4. Po knížce jsem koukala již delší dobu a myslím, že ani po tvé recenzi to nebude jinak. prostě myslím, že to bude skvělá oddechovka. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Veľmi sa mi páči obálka, taká jednoduchá, avšak vždy keď som ju videla, povedala som si, že kniha bude sklamaním ( možno preto prirovnávanie ku Greenovi ), lenže teraz mám strašnú chuť vybehnúť aj v pyžame do kníhkupectva kúpiť si ju! :D
    V každom prípade pekná recenzia :)

    OdpovědětVymazat
  6. Super recenze, pro knihu jsi mě úplně nadchla! I když jsem sama knížku nečetla, mám pocit, že jsi ji vystihla dokonale! :D

    OdpovědětVymazat

Těším se na váš komentář! :)