pátek 10. dubna 2015

NEBE JE VŠUDE

AUTOR: Jandy Nelson
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Sky is Everywhere
POČET STRAN: 302

Jandy Nelsonová si před několika měsíci podmanila internet svou knihou I'll Give You the Sun a já si ji ihned přidala na seznam k přečtení. České nakladatelství CooBoo se však rozhodlo začít s první knihou autorky, proto jsem nejdříve sáhla po Nebe je všude. Co v sobě skrývá nebesky modrá obálka?

Sedmnáctiletá Lennie a její o dva roky starší sestra Bailey žijí už od malička v domě své potrhlé babičky spolu se strejdou Velikánem, který obědvá na stromě a je už pětkrát rozvedený. Jejich překrásný svět se zboří ve chvíli, kdy Bailey zemře a zůstane po ní jen prázdné místo, které se nedá tak lehce zaplnit. Lennie truchlí, jenže v ten samý okamžik se zamilovává do dvou kluků najednou a nedokáže si představit, že všechno co teď prožívá, nikdy nebude moci svěřit své sestře.

Poprvé v životě musí Lennie Walkerová žít bez své dokonalé sestry, jejímž snem bylo dostat se na vysokou školu Julliard. Lennie se do smrti Bailey schovávala v jejím stínu, mohla si v klidu číst svou nejoblíbenější knihu Na Větrné hůrce a hrát na klarinet. Přestože Lennie je zarmoucená ze ztráty a cítí ohromnou prázdnotu, která o sobě dává vědět na každém kroku, celou svou situaci přijímá až příliš klidně. Chování Lennie je ve větší části nepochopitelné a nepřiměřené jejímu věku a jestliže čtenář bude jako já čekat, kdy se konečně Lennie zhroutí, bude čekat naprosto zbytečně.

Lennie se se ztrátou blízké osoby vyrovnává tak, že se zamiluje hned do dvou kluků najednou. To se jí podaří během několika málo dní. Příběh Jandy Nelsonové v sobě skrývá nepříliš komplikovaný milostný trojúhelník. Problém je, že Lennie neví, jakého kluka by si měla vybrat. Měl by to být Toby, přítel mrtvé Bailey, se kterým měla její sestra naplánovanou celou budoucnost? Nebo snad Joe, který se nikdy nepřestane usmívat a hraje pravděpodobně na všechny nástroje, co existují? Lennie zažívá s každým z kluků docela odlišné pocity, dokonce i její chování je jiné.

Psal si do deníku, že jsem podle něj puštěná naplno, já, a možná opravdu jsem, tak, jak jsem nikdy dřív nebyla. Jak je možné, že za tu změnu je potřeba zaplatit takovou cenu? Nezdá se mi správné, že by z Baileyiny smrti mělo vzejít něco dobrého. Nepřipadá mi správné vůbec o tom přemýšlet. 

Zdaleka nejkrásnější na knize je doplnění básničkami. Lennie je čmárá na útržky papírů, na obaly od sladkostí nebo na staré kelímky od kávy. A všechny své výtvory pak nechá ležet na nejrůznějších místech. Texty se většinou týkají Bailey a je to asi jediná část příběhu, ve které se dá vypozorovat, že mladá dívka skutečně trpí. V jiných částech knihy se totiž pouze přiblble usmívá a chová se jako třináctiletá holka v pubertě. Jediný problém mám se zvoleným fontem, ve kterém jsou básničky napsány. Vyluštit se to sice dá, nicméně některým čtenářům by to mohlo zkazit požitek ze čtení.

Příběh se loudá, pro čtenáře je až moc předvídatelný, chování hlavní hrdinky se nedá pochopit a milostný trojúhelník stojí za nic. Je tu však jemnost ve stylu psaní autory, kvůli které budete chtít číst dál. Zachraňují to také podařené detaily, které se v knize nacházejí ve velkých dávkách a týkají se přímo postav. Kdo by totiž nechtěl babičku s velkým srdcem a sbírkou obrazů se zelenými ženami.

Nebe je všude v sobě možná neukrývá převratný příběh, který by čtenářům obrátil životy naruby, přesto věřím, že svou citlivostí si získá spoustu srdcí. Moje mezi nimi bohužel není, i tak se ovšem těším na další knihu Jandy Nelson s názvem I'll Give You the Sun, ke které budu přistupovat s poměrně menším očekáváním.

3 komentáře:

  1. Tuto knihu jsem nečetla, ale moc ráda bych to změnila, však teď jsem plně zavalená jinými knihami. Tak třeba někdy později ....
    Rozhodně ale děkuji za tvůj názor, ráda jsem si jej přečetla :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Ona se zamiluje do přítele svojí mrtvé sestry?? To snad ne... Moje srdce by si tahle kniha asi taky nezískala, i když recenzi jsi napsala skvěle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, když se na to dívám zpětně, tak je to ještě větší slátanina než při čtení.

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)