neděle 24. května 2015

HAVRANÍ BRATRSTVO: OSUDNÝ POLIBEK

AUTOR: Maggie Stiefvater
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: The Raven Boys
SÉRIE: Havraní bratrstvo
DÍL: 1/4
POČET STRAN: 330

Když si celý internet chválí jednu knihu, obvykle netrvá dlouho, než se ke mně tahle chvála dostane. S Osudným polibkem to nebylo jinak. Nebyla bych to ale já, kdybych sérii nezačala číst jako jedna z posledních. Všechno to vychvalování mi však mozek nezastřelo, proto jsem ke knize přistupovala bez očekávání. O to víc jsem byla překvapená tím, jak vynikající je celý příběh. Fakt!

Lila Sargentová se narodila  do rodiny věštkyň a žije v domě plném žen s těmito schopnosti. Lila žádné jasnovidecké schopnosti nemá, avšak v její přítomnosti se síly ostatních zvyšují. Už od malička slýchá věštbu, že jediným polibkem zabije svou životní lásku. Osud Lily je zpečetěn a dívka se rozhodla, že se pro jistotu nikdy nezamiluje. A už vůbec ne do kluka z místní elitní školy Aglionby se znakem havrana. 

zdroj
Lila se každoročně v předvečer svátku svatého Marka vydává s jednou jasnovidkou na hřbitov, aby zjistily, kdo v následujícím roce zemře. Dívka nikdy žádnou z duší neviděla, tentokrát je však schopna spatřit obrys chlapce, jehož jméno je Gansey. Jenže někdo bez věšteckých schopností jako Lila může ducha vidět jen z dvou důvodů. Buď je jeho životní láska, nebo ho zabila. 

Gansey patří k jedněm z těch nafoukaných kluků z Aglionby, který si nikdy nemusí dělat starosti s penězi. Navíc jezdí v okázalém autě a je posedlý hledáním ztraceného krále Glendowera, který podle pověsti nikdy nezemřel, ale byl ukryt na bezpečném místě, kde spí a čeká na záchrance, jemuž pak splní jakékoliv přání. Ganseymu v hledání pomáhá výbušný Ronan, tichý Noah a příjemný Adam. Lila se postupně zaplétá s chlapci a její život nabírá nečekané obrátky. 

V příběhu Osudného polibku najdeme špetku magie a jasnovidectví, smrt a tajemství. To všechno zahaluje celý příběh do temného stínu a ponuré nálady. Objevuje se i náznak milostné tematiky. Lila sama o sobě nemá z romantického hlediska o kluky přehnaně velký zájem, proto Maggie Stiefvater romantickou linku nechává volně plynout, snad ji dokonce potlačuje. Kniha neobsahuje příliš akční části, přesto plyne rychle a neustále se něco děje. Autorka pomalu rozplétá několik různých linií najednou, postavy se postupně krásně vykreslují a čtenář má možnost poznat jejich životní události před samotným příběhem Osudného polibku. Můžeme předpokládat, že v dalších dílech se tahle místa ještě více vyjasní. 

zdroj
Příběh je promyšlený a neuvěřitelně čtivý. Osudný polibek rozhodně ví, jak čtenáře vtáhnout do děje a nalákat na další díly. Vyprávění více pohledy se stává velkým přínosem, všechno se odkrývá rychleji a už od začátku se čtenářům budou v hlavě honit teorie, jak to všechno bude dál. Já jsem knihu přečetla za jediný den a po celou dobu jsem se od ní nemohla odtrhnout. A za těch pár hodin jsem si oblíbila snad všechny hlavní postavy. Některé méně a některé více, už se ale nemohu dočkat, až zjistím, jak to s nimi doopravdy je!

Maggie Stiefvater si mě kdysi získala svou vlkodlačí knihou Mrazení, jejíž naivní a sladký příběh si probojoval cestu do mého srdce. Nutno říct, že pokračování už tak dobré nebylo. Spíš bylo naprosto zbytečné a já předstírám, že neexistuje. Od té doby napsala americká autorka ještě pár dalších knih, například Ve znamení štíra nebo Nářek. Žádnou z nich jsem zatím nečetla (ale chystám se na to!), mám ovšem takový pocit, že Osudný polibek ani jedna z nich nepřekoná. Druhý díl s názvem Zloději snů má plánovaný termín vydání (až) na podzim a já doufám, že bude podobně skvělý jako Osudný polibek. 

4 komentáře:

  1. Skvělý článek :).
    Kniha mě láká už delší dobu, hodně chvály jsem slyšela hlavně od zahraničních youtuberek a když se k tomu přidává i kladná recenze od tebe - to už je důvod k přečtení této knihy :).
    PS: máš pěkný design blogu :D :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si knihu přečti, podle mě byla naprosto senzační a moc se těším na další díly!
      Děkuju za pochvalu! :) Ten design mě pořád zlobí. Prostě to není perfektní a to mě štve! :D

      Vymazat
  2. Jsem hrozně ráda, že se ti ta knížka líbila! :D Mě samotnou fakt překvapilo, jak moc mě to nadchlo, nic jsem od toho nečekala, protože na rozdíl od tebe mě ani to Mrazení tolik neoslovilo (no a druhý díl jsem ani nedočetla). Teď jen doufám, že se vydání druhého dílu už neposune. :D
    A víš co? Zrovna předevčírem jsem si ten Osudný polibek málem koupila! Jenže pak mi slečna na bazaru napsala, že ji zrovna odeslala, fňuk. :( Ale tak snad si to pořídím příště, no. :D :)
    Jo a moc pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taky ráda! Dokonce jsem na ten příběh myslela ještě týdny po dočtení! Taky doufám, že druhý díl vyjde tak, jak je naplánováno, protože jestli se to znova posune, jdu si objednat paperback v angličtině :D
      Díky! :))

      Vymazat

Těším se na váš komentář! :)